Luahan hati pelanggan yang makan di Kiosk Ramly Burger

blogger templates
gambar hiasan


Malam semalam aku bersama dua rakan yg lain pergi makan Ramly Burger di kiosknya. Niat nak makan Ramly Burger di outletnya sendiri dah lamo. Sejak korang sebarkan bhw Ramly Burger juga mempunyai outlet mcm mekdi. Buek plan seminggu baru boleh poie sesamo. Peh sibuk mcm Perdano Montori masing-masing. Ha Ha Ha. Walaupun makanan ruji kami ialah nasi tapi sesekali nak jugak makan burger beb. Lepas solat Isyak teruslah kami ke kiosk Ramly Burger yg dituju. Sampai je trus den snap amik gmbr pakai kamera handset.



1) Perut dah lapar, apo lagi tggu, orderlah. Alamak kaunter dio bukak satu je. Kono beratur panjang. Jadi den ditugaskan amik order. Cis. Kalau tgk dlm gmbr kek atas mmg itu je kaunternya. Aduhai. Dalam reramai beratur tu ado 2 org cino beratur sekali. Den ingat ni musti cino yg boikot mekdi. Bagus la. Walaupun beratur panjang tapi copek. Den masuk line queue beratur kemudian sampai ke kaunter kurang drpd 5 minit. Wow, respek.



2) Den pun amik order.

“Bang, mintak 3 set oblong kambing. Yang set punya air tin Pepsi, nak tukar ke encik?”

“Tukarlah, malas la minum air gas. Kalau tukar harga sama ke?”

“Tambah 50sen cik. Ini airnya” Sambil tunjuk ke kiri den.

Alamak air cap Nestle. Ini barang wajib diboikot. “Bagi je lah air mangga tu”

“Ok encik amik ni” Sambil beri kad kecil tulis nombor 3.

“Ape ni?”

“Angka giliran. Nanti kami panggil encik bila dah siap nanti”



3) Patut la copek beratur. Pakai sistem angka giliran rupo ey. Member ajak duk luar sbb nak isap rokok. Den cakap kalau duk luar mcm mano nak dgr budak kaunter panggil nombor kito. Okay stay dlm. Aircond mmg sejuk bai. Mmg caya. Hargo satu set Oblong Kambing rm9.50. Tukar air jadi rm10. Murah jugaklah. Dlm set tu ado air, kentang goreng dan oblong kambing.



4) Hati member dah start paneh. Member merungut. Dah 10 minit tggu, tapi order tak sampai-sampai. Den bg sabar. Sabarlah, order tgh byk tuh.



5) Kali ni hati den pulak yg paneh. Dah 20 minit, budak kek kaunter tak jugak panggil nombir giliran yg den tgh pegang nih. Budak tuh asik sebut nombor giliran org lain je. Fuhhh, sabar-sabar



6) Minit ke-25 barulah nombor giliran kami dipanggil. Aduh fail siot.

Ini bukan fastfood beb. Kalau order oblong unta maun 4 hari 4 malam baru siap kot. Yolah kono tggu daging unta drpd Saudi beb. Den pun amik set yg di order.



Bang, mana sos?”

“Tepi ni je bang” Sambil tunjuk bahagian kanan den.



Kalau kek mekdi, kito main picit je tombol tu baru keluar sos. Tapi kiosk ni main botol bosa. Muncung tu ado 2 lubang. Bilo picit botol dio kluar sekali byk. Ok laa.



7) Besar ni je oblong Ramly. Member den komplen. Mmg kurus dan slim oblongnya. Dlm kepalo otak den, oblong ni mesti samo saiz mcm Prosperity Burger mekdi. Meleset sekali andaian den. Tgk gmbr kek atas. Den letakkan oblong kambing kek sebolah henfon den jenis Samsung model Champs. Kocik kan? Air manggo cap Nestle pulak, cawannya kecik je. Tak samo saiz dgn cawan saiz regular mekdi. Lepas tu raso kentang goreng lak. Adus tak sodap langsung raso ey. Pedulik lah. Perut dah lapar. Den terus makan oblong kambing. Hak ala ado sehelai sayur je. Raso oblong kambing tu boleh tahan la. Member den yg sorang trus hilang selera makan. Menyesal den dtg. Rungutnya. Oblong kambing yg dio punyo, dio bg den. Mcm tu lah member. Ngeee…<



8) Prestasi kiosk Ramly Burger ni kira serderhana shj. Kiosknya sempit sbb dio jual sekali makanan frozen food keluaran Ramly. Takdo wifi. Takdo tv. Mmg kiosk ni bukan tmpt lepak yg sesuai utk anak mudo. Time operasinya bermulo 10 pagi sampai 10 malam. Org cari mekdi jugak kalau lapar tongah malam. Tapi tandas kiosk ni mmg tip-top. Bersih siap shining sekali.



9) Hargo mmg murah tapi kalau makan tak puas hati pun tak guno jugak. Sudah la order yg dipesan lambat siap. Sbg bekas pokojo restoran fastfood, polisi tmpt den kojo dulu bilo customer masuk beratur, customer tu sampai ke kaunter haruslah bwh 7 minit. Lps tu amik order kurang 1minit. Akhir sekali, setelkan order customer tu kurang 2 minit. Kalau ordernya byk dan amik maso nak siapkan ordernya, mako customer itu akan dibawa ke topi. Layan customer yg kek belakang pulak. Mano ado restoran fastfood pakai sistem nombor giliran bai. Ingat ini klinik kjaan ke?



10) Sesuatu perlu dilakukan kalau Kiosk Ramly Burger mahu bersaing dgn restoran fastfood antarabangso. Setakat yg den hadap, mmg tak ke mano Kiosk Ramly Burger nih. Setakat gitu-gitulah.



11) Antara cadangan-cadangan den utk memperkasakan Kiosk Ramly Burger ialah :



- Asingkan premis jualan frozen food dgn Kiosk Ramly Burger.



- Kiosk haruslah dilokasi yg strategik. Tmpt tumpuan org ramai. Kalau boleh buek premis Kiosk Ramly burger kek sebolah premis mekdi. Mcm KK Mart lawan 7E. Premis diorg sebolah menyobolah je bro. Barulah Kiosk Ramly Burger benar-benar jadi alternatif kpd mekdi.



- Kentang goreng kasi sodap la bro.



- Kiosk Ramly Burger wajiblah berjiwa fastfod. Order yg dipesan mestilah disetel dgn copek. Jgn bagi nombor giliran kpd customer. Sistem nombor giliran amat dibonci oleh customer.



- Meja dan kerusi kasi design yg berlainan dgn restoran-restoran fastfood lain. Biarlah unik drpd restoran fastfood yg lain. Cipta identiti sendiri.



- Sediokan wifi dan tv kpd customer.



- Jgn jual air jenamo Nestle. Nestle masih dlm senarai boikot rkyt Msia. Pakailah jenamo air sendiri. Barulah class brader!



- Yang lain-lain kenkawan boleh tambah sendiri. Ngeee…



12) Kalaulah Malaysia sign perjanjian TPPA (sesuatu yg amat dibenci oleh den dan rkyt Msia yg lain), Ramly Burger bolehlah amik kesempatan drpd perjanjian itu utk meluaskan sayap kiosknya ke negara-negara anggota TPPA yg lain.



Den harap apo yg den tulis ini tidak disalahanggap sbg satu tulisan kondem terhadap Kiosk Ramly Burger. Mungkin den tak tahu kiosk ini baru bermulo mako mmg byklah kesilapan yg mrk sdg dilakukan. Ruang penambahbaikkan itu ado. Mako tutuplah ruang itu supayo customer sentiaso berulang ke kiosk anda. Ramly Burger haruslah copek tutup kelemahan ini krn ratusan ribu customer mekdi sdg mengalih perhatian kpd kiosk anda krn isu boikot Israel. Kalau Kiosk Ramly Burger menyajikan servis yg tidak berkualiti, mako para customer mekdi akan kembali makan mekdi. Jgn lepaskan peluang keemasan ini bro!



Sumber:eek.my

1 Response to "Luahan hati pelanggan yang makan di Kiosk Ramly Burger"

  1. Sallam...

    Kita tak boleh secara drastik nak compare MCD dengan Ramly. Mungkin sasaran pasaran bagi Ramly belum ditingkatkan taraf dengan meluas di Malaysia ni.

    Berikut adalah pendapat saya pula mengenai isu Ramly Kiosk ni;

    1. Ramly bukan competitor kepada MCD @ lain2 jenama popular.
    2. Ramly lebih kepada kiosk Halal Mart untuk produk mentah
    tempatan, so kalau ada outlet restoren tu, ianya hanya
    tambahan untuk menarik pelanggan.
    3. Kalau nak support Ramly Kiosk, kena bagi mereka tempoh
    masa bagi mereka buat R&D dalam banyak aspek. (Bukan
    asyik nak komplen dan cari kelemahan je)
    4. Jangan compare pula kentang goreng nya dengan MCD, ada
    kah anda tahu dan pernah kaji berapa banyak bahan perasa
    dan bahan untuk meggaringkan kentang MCD digunakan???
    5. Kalau customer berbalik semula kepada MCD, itu pilihan
    mereka sendiri!!! tepuk dada, tanya iman...
    6. Kita tak tahu plan pemasaran Ramly, mungkin buat masa
    ini, dia hanya menyasarkan skop yang kecil...Akan tiba
    masanya nanti para orang atasan Ramly akan faham dan
    alert dengan situasi ini..
    7. SOKONG dengan IKHLAS, komen mesti MEMBINA.

    Sebagai penyokong industri tempatan dan lebih-lebih lagi yang HALAL dan dibuat oleh orang Muslim, saya harap Ramly akan membuat R&D dalam pelbagai aspek termasuk meningkatkan
    kualiti servis dan kakitangan (T&D).

    Terima Kasih.
    Wassallam.

    ReplyDelete